Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

Version 2021:1 gäller från och med den 18 juni 2021.

Inledande bestämmelser

  1. Tillämplighet

Scooterparts Sverige AB:s (” Scooterparts”) Allmänna Försäljningsvillkor – Företag gäller för leverans av produkt, tjänst och supporttjänst till kund från och med ovan angivet datum och ersätter tidigare av Scooterparts publicerade försäljningsvillkor.

Dessa Allmänna Försäljningsvillkor gäller i tillämpliga delar om inget annat avtalats.

Om du handlar som konsument så gäller istället Allmänna Försäljningsvillkor – Konsument.

Särskilda bestämmelser för leverans av produkt

  1. Produktinformation

Varorna som presenteras på Scooterpartss webbsida utgör Scooterpartss ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på Scooterpartss webbsida och i övriga publikationer har informationen på webbsidan företräde.

  1. Priser och frakt

Aktuella priser på produkter lämnas på Scooterparts webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och Euro och inkl. moms. Kostnad för frakt tillkommer. Scooterparts äger rätt att ändra priserna utan föregående avisering. På webbsidan angivet pris gäller om inget annat särskilt överenskommits.

Scooterparts priser på importprodukter som inte utgör standardlagervaror är baserade på vid fakturadatum gällande valutakurser. Vid beställningens mottagande anges ett preliminärt försäljningspris baserat på vid beställningstillfället gällande valutakurs. Vid fakturering kan priset komma att justeras i enlighet med för dagen gällande valutakurs och fastställs av Scooterparts.

Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden räknas ut vid betalning av ordern då det framgår vad försändelsen väger, om försändelsen är skrymmande, om försändelsen måste levereras på pall eller om den omfattar flera kollin. Ej utlösta paket debiteras en avgift.

 

  1. Betalningsvillkor och säkerhet

Betalning kan erläggas genom betalning med kontokort eller PayPal.

  1. Beställning och orderbekräftelse

Genom att genomföra ett köp hos Scooterparts accepterar kunden dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren i sin helhet.

Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad “Tack för din beställning” via mejl. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Scooterparts lager, erhåller kunden via mejl en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal mellan parterna kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden – dock är kunden bunden av sin order efter orderläggning.

  1. Leverans

Leverans sker inom Sverige och av Scooterparts anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt Scooterparts lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av Scooterparts till transportör.

Scooterparts bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande.

 

  1. Återköp

Scooterparts accepterar under förutsättningarna nedan återköp av en produkt ur ordinarie sortiment under sextio (14) dagar från fakturadatum. Produkten ska vid återköpsretur vara oanvänd och returneras i obruten originalförpackning, fri från smuts, märkning och skador. Kunden ska betala frakt för återköpsreturen och eventuell återköpsavgift. Fraktkostnad och eventuell återköpsavgift belastar kundens eventuella tillgodohavande hos Scooterparts eller faktureras separat.

Vid önskemål om återköp ska kund kontakta Scooterparts, företrädesvis via Mitt Konto – Orderhistorik på Scooterpartss webbsida och där skapa ett ärende. Observera att ett erhållande av ärendenummer eller utskickande av retursedel inte innebär att Scooterparts godkänt återköpet. Kunden ska returnera produkten till Scooterparts tillsammans med kopia på ordersedel samt med uppgift om ärendenummer. Retur godkänd av Scooterparts ska vara Scooterparts tillhanda senast 14 dagar efter det att kunden erhållit ärendenumret. Frakten ska vara betald och produkten ska vara väl förpackad i ett godkänt ytteremballage. Kunden står risken för produkten vid transport.

Returer som inte godkänns för återköp återsänds till kunden på kundens bekostnad. Godkända returer krediteras kunden efter avdrag för eventuell returkostnad. Godkännande av retur förutsätter uppfyllande av ovan nämnda åtaganden.

  1. Transportskador

Kunden ska vid mottagandet kontrollera de levererade produkterna. Transportskada ska anmälas till transportör samt till Scooterparts, företrädesvis via Mitt Konto – Orderhistorik. Transportskador ska anmälas på ankomstdagen av leveransen men dolda transportskador som inte upptäckts eller borde ha upptäckts vid leveransen, ska reklameras så snart det kan ske och under alla förhållanden inom en vecka från mottagandet av leveransen. Om kund inte reklamerar transportskadan i enlighet med dessa Allmänna Försäljningsvillkor förlorar kunden rätten att göra gällande anspråk för transportskadan.

  1. Reklamation

Kunden ska vid mottagandet kontrollera produkten/leveransen. För att få åberopa att en produkt/leverans är felaktig ska kund omedelbart efter det att denne upptäckt felet reklamera felet till Scooterparts, dock senast 10 dagar från fakturadatum samt på visst angivet sätt returnera produkten.

Vid reklamation ska kund kontakta Scooterparts, företrädesvis via Mitt Konto – Orderhistorik på Scooterpartss webbsida och skapa ett ärende. Observera att ett erhållande av ärendenummer eller utskickande av retursedel inte är att likställa med godkänd reklamation. Ärendenumret är giltigt under 14 dagar under vilken tid produkten ska ha kommit Scooterparts tillhanda. Vid retur av produkten ska returfrakten till Scooterparts vara betald. Vidare ska ordernummer, faktura och uppgift om giltigt ärendenummer jämte en detaljerad redogörelse av felet medfölja produkten. Vid felaktig reklamation har Scooterparts rätt att återsända produkten till kunden och att ta ut fraktavgift. Returer ska återsändas väl förpackade i godkänt emballage (t ex brun wellpappkartong). Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund. Scooterparts förbehåller sig rätt till produktkontroll av produkten samt debitering av testavgift om produkten inte skulle vara felaktig och reklamationen därmed inte accepteras.

 

  1. Garanti

Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. Scooterparts lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.  

  1. Ansvar

Föreligger fel som Scooterparts ansvarar för åtar sig Scooterparts att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen. Scooterparts har rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av tillverkaren anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande. Ytterligare rättigheter för kund kan följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier. Scooterparts är inte ansvarig för produkters kompatibilitet med andra produkter i Scooterparts sortiment eller med kundens befintliga utrustning, om inte annat uttryckligen angetts av Scooterparts eller framgår av produktvillkor som tillhandahållits av Scooterparts. Scooterparts ansvar vid fel i produkt är begränsat till vad som anges ovan och kunden kan inte rikta andra anspråk mot Scooterparts med anledning av fel. Scooterparts ansvarar under inga omständigheter för indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst, eller andra skador till följd av omöjlighet eller svårighet att produkten.

Det totala ansvar som kan uppkomma för Scooterparts gentemot kund (inklusive ansvar för handlingar eller underlåtenhet av Scooterparts anställda, representanter eller underleverantörer samt ansvar relaterat till prisavdrag, omleverans eller liknande) är begränsat till det totala pris som betalats av kunden för produkter under den senaste tolv (12) månadsperioden.

 

  1. Ersättning m.m.

Scooterparts har rätt till ersättning enligt Scooterparts vid var tid gällande prislista. Om Parterna har avtalat om annat pris än vid var tid gällande prislista har Scooterparts rätt att en gång per kalenderår justera avtalade priser i enlighet med förändringar i Arbetskostnadsindex (AKI) kod J (Informations- och kommunikationsbolag).

Scooterparts ersättning anges inkl. moms och andra eventuella tillkommande skatter och avgifter hänförliga till Tjänsten.

Scooterparts har rätt till ersättning för utlägg enligt vad som överenskommits mellan Parterna.

  1. Kundkonton

Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Scooterparts webbsida ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Genom att ge sina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar kunden därmed att den personen äger rätt att lägga beställningar i kundens namn och att kunden är betalningsskyldig för sådana beställningar i förhållande till Scooterparts. För kundkonton som tillhör juridiska personer anses samtliga personer som har tillgång till inloggningsuppgifterna till kundkontot vara behöriga att lägga beställningar för kundens räkning. Om kund misstänker att någon obehörig person har tillgång till dennes inloggningsuppgifter, åligger det kunden att omedelbart meddela Scooterparts detta samt byta sitt lösenord.

Fullständiga villkor för konto på Scooterparts webbsida framgår av Villkor för Scooterpartskonto.

  1. Personuppgifter

När Scooterparts är personuppgiftsansvarig

Scooterparts kommer i anslutning till kundens beställningar av produkter att behandla personuppgifter om kundens kontaktpersoner (”företagsrepresentanter”) för de ändamål och på de villkor som framgår av Scooterparts integritetspolicy. Genom att skapa ett företagskonto hos Scooterparts bekräftar kunden att kunden har informerat berörda företagsrepresentanter om Scooterparts behandling av deras personuppgifter och inhämtat deras samtycke till behandlingen.

När Scooterparts agerar personuppgiftsbiträde åt kunden

I de fall Scooterparts agerar personuppgiftsbiträde åt kunden kommer parterna att ingå separat personuppgiftsbiträdesavtal avseende den behandling av personuppgifter som Scooterparts gör för kundens räkning.

  1. Tillämplig lag och tvist

Svensk rätt ska tillämpas på dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Tvist med anledning av dessa Allmänna Försäljningsvillkor ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska (“SCC”) också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Scooterparts ska därtill alltid ha rätt att ansöka om betalningsföreläggande eller väcka talan beträffande utebliven betalning vid allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

  1. Ansvarsfriskrivning

Scooterparts ska inte ansvara för underlåtenhet eller försening av fullgörelse av Scooterparts skyldigheter enligt avtalet i den mån fullgörande omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller fördyras på grund av omständigheter utanför Scooterparts skäliga kontroll, innefattande men inte begränsat till, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, avbrott i allmänna förbindelser, export- och importrestriktioner, förändringar i laglig reglering eller tolkningen därav, annat påbud av myndighet, strejk, lockout, blockad eller andra arbetskonflikter, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse, epidemier, pandemier, naturfenomen eller för fel eller försening i leveranser från underleverantör på grund av ovan nämnda omständigheter.

För undvikande av missförstånd, omfattar ansvarsfriskrivningen covid-19 pandemin, annan epidemi eller pandemi, eller någon av deras efterföljande konsekvenser som påverkar Scooterparts leverantörers eller underleverantörers förmåga att leverera eller att leverera till överenskommet pris eller inom överenskommen tid.

  1. Övrigt

Scooterparts förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, innefattande men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering.

Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel, felaktigheter i angivna tekniska specifikationer, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.

De uppgifter som lämnas på Scooterparts webbsida utgör inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet eller garanti annat än där så är direkt angivet skriftligen till kunden. Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inte annat anges.

Kunden intygar särskilt genom att acceptera dessa Allmänna Försäljningsvillkor att produkterna endast ska användas i professionella sammanhang, såsom exempelvis i egen näringsverksamhet, inom undervisningsverksamhet eller i offentlig verksamhet.

Kunden har inte rätt att överlåta avtalet eller rättigheter och skyldigheter hänförliga till avtalet utan Scooterparts skriftliga samtycke.

Scooterparts förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Allmänna Försäljningsvillkor.